Långt hår

Vid efterfrågan har jag bestämt mig för att göra ett inlägg med hur jag sköter mitt hår, det är därför viktigt att tänka på att alla dessa knep kanske inte fungerar för just dig.
 
  • Som ni vet tvättar jag inte håret mer än nödvändigt, och för mig innebär detta ungefär 2 gånger/vecka beroende på aktivitet. 

  • När jag tvättar mitt hår är det därför viktigt att det rengörs från restprodukter, olja, smuts och annat sot och damm som finns i håret. Om du som jag inte tvättar håret under "längre perioder" behövs det fler än en schamponering. 

  • Oftast schamponerar jag botten två gånger och kramar sedan ut schampot i längderna. Jag masserar sedan upp ett härligt lödder, se till så att ni inte trasslar till det här;)

  • Efter schamponeringen sätter jag i en vårdande inpackning (förr torrt, skadat och överpreparerat hår) vilken jag börjar att applicera i längderna och sedan jobbar uppåt - tänk på att en för fet inpackning som inte sköljs ordentligt kan göra ditt hår ännu fetare.  Medan en lagom mängd däremot går efter regeln lika-löser-lika och tar med sig överflödigt fett vid ursköljning.  Verkningstid 30-60min! Ta en kaffe under tiden vettja;)

  • Sedan sköljer jag ur inpackningen ordentligt och tillsätter balsam (denna också för torrt,skadat och överpreparerat hår). Samma sak här, lagomt med balsam och du slipper det överflödiga fettet. Dock kan man i princip aldrig ha för mycket balsam i längderna!!!  Låt verka 2 min och skölj. 

  • Till sist sköljer jag med kallt vatten vilket återförsluter strået ytterligare. 

  • Då mitt hår fortfarande är blött borstar jag genom det FÖRSIKTIGT. (håret är extra elastiskt då det är blött och därför extra känsligt) Här delar jag även in min bena, vilket är mycket lättare att göra då håret är blött och lättare att forma. 

  • Nu när håret har torkat en sisådär 25% vill jag med hjälp av ett leave-in-balsam bevara fukten i håret och motverka friss. Jobba in i längderna och arbeta uppåt. 

  • När mitt hår har torkat ungefär 75% och endast är lite fuktigt kan man välja att låta det självtorka helt eller att applicera ett värmeskydd och föna det på låg värme- vilket jag i de flesta fallen gör om jag har bråttom;)

  • Då jag fönar håret riktar jag den alltid nedåt så att man inte blåser upp småhåren och "vänder på fjällskiket". (Kan visa detta i en video framöver)

  • Till sist använder jag min älskade arganolja vilket ni sett hur jag applicerar i föregående inlägg. 

  • Om jag plattar håret gör jag det innan arganoljan och då använder jag mig även av värmeskydd också! 

  • Mellan tvättarna håller jag håret fräscht med torrschampo och ifall nödvändigt även toupering. 

    PUUUHH, ni har nu klarat er igenom en "Simone-tvätt-med-styling". Tror ni mina nära går i taket då det är dags för schamponering eller ;)?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Be nice:

Trackback
RSS 2.0