Förfärad

Jag som blivande frisör blev minst sagt förfärad då jag såg denna bild på Kenzas blogg.. 
Hon skriver i sitt inlägg att hon ska börja med balsammetoden enligt SLS, i övrigt verkar hon ha full koll på hur metoden fungerar, men det som skrämmer mig är att dessa produkter (förutom Maria Nila) i princip är produkter packade med icke vattenlösliga silikoner, mineraloljor, parabener, sulfater och andra ämnen som förstör och torkar ut håret. När håret packas in i dessa ämnen går det till slut inte ens att styla håret. Oavsett vad det står på dessa produkter och vad det innehåller så är det inte 100%sant, produkter som säljs på livsmedelsaffärer som tex, ICA, COOP m.m har inget större ansvar för vad som händer med håret och vilka ämnen som får finnas i schampon och balsam, samt vilka mängder av dessa som är tillåtna. 
Förstår att detta kan låta som rena grekiskan för vissa av er, men jag som vetat detta länge stressas av att era hår rent ut sagt badar i olöslig skit (ursäkta språket).  
 
 
Jag har själv testat balsammetoden för drygt två år sedan och tyckte det fungerade relativt bra, men sedan jag börjat använda Kevin Murphy som är ett ekologiskt hårvårdsmärke, känner jag att mitt hår blir rent samtidigt får den vård som det behöver. Detsamma gäller för de kunder som vi använder KM:s produkter på i salongen. 
 
Till er som gärna vill testa balsammetoden (BM) kan jag rekommendera att köpa Maxi Wash från Kevin Murphy, som är ett djuprengörande, peelande, detoxschampo. Ditt hår rengörs från alla dessa silikoner, parabener, sulfater och minrealoljor som ligger som en matt beläggning runt hårstråna med enbart ingredienser från naturen och som ej är skadliga för varken hår/hud. 
 
Att tänka på: Ett hår som inte tvättats på ett par dagar behövs schamponeras fler än en gång. Du vet att håret är rent när det löddrar ordentligt. Eftersom att Kevin Murphys produkter är sulfat-och parabenfria behöver du inte oroa dig för att håret ska torka ut.  
 
När ni sedan har rengjort håret från alla konstgjorda ämnen så kan man nu tillsätta ett balsam, för strukturskadade, blonderade hår är Born Again lämpligt, för fina, färgade hår som vill ha volym, Angel Rinse, för lockiga hår som behöver fukt, Hydrate Me Rinse osv... (Svarar gärna på vad för slags balsam som passar er om ni har några funderingar). Balsam från Kevin Murphy kan man skölja ur tills man har en tredjedel kvar eller, skölj därför 4-8 sekunder. Man kan också helt låta Born Again sitta kvar för extra återuppbyggnad, främst i topparna där vården behövs. Jag lovar att det inte kommer att bli fett även om det känns en aning ovant i början!
 
Komplettera gärna med andra produkter från Kevin Murphy för att få den ultimata vården för just ditt hår. Finns massor med makalösa produkter som vi använder oss av i salongen och viktigast av allt - de är milöjövänliga. 
 
Så kära vänner, jag vet att Kenza är en kalassmart tjej med många järn i elden, men för min skull och för mitt sinnes ro skulle jag önska att ni gick till era badrumsskåp/badrum och slänger ut all billigt skit för håret som ni kan hitta! Om inte för min skull gör det då åtminstone för era hår, tro mig, de kommer att tacka er!
 
Trackback
RSS 2.0