Frågor om frisörlinjen

Fick en toppenfråga som jag tänkte svara på här ifall det var någon annan som funderade, men annars svarar jag alltid i kommentarsfälten :) 

Hejsan! Jag har några frågor ang. "frisörlinjen" 
Jag funderar på att gå den men undrar om det är någon skillnad på linjerna i umeå och skellefteå?är det mycket plugg? får man lära sig allt från början eller måste man vara erfaren? måste man bli frisör eller finns det något annat man kan bli? stämmer det att det är också make up med? hur många poäng måste man ha för att komma in? vad fick du göra när du började linjen? skulle du rekommendera linjen? vad är roligast/tråkigast? 
Hoppas du kan svara:) btw, fin du är!

 


Hejdär! 

Självklart ska jag svara på dessa frågor då min utbildning är en av de sakerna som ligger mig varmt om hjärtat. Skillnaden mellan de två linjerna (rätta mig om jag har fel) är att John Bauer är en friskola och därmed har en liten annorlunda utbildningsplan medan Dragonskolan är en kommunal skola. Annars antar jag att de uppgifter vi har och de saker vi lär oss ser rätt lika ut även om vi lär oss på olika sätt och har olika lärare. 
Anledningen till att jag valde utbildningen i Umeå var för att jag hade hört så gott om den och lärarna som jobbar där. Samt att många av frisörerna som jobbar i Skellefteå har utbildat sig i Umeå, på Dragonskolan. Dragonskolans elever har också väldigt gott rykte i bland frisörer i norr och även i söder vilket är väldigt viktigt då det är en bransch med så stor konkurrens. Missförstå mig inte, jag menar inget illa om JB utan att jag hellre ville satsa på den jag visste mer om vilket i detta fall var Draggen. :) 


Vad gäller plugget så kan jag nog inte säga att det är mer än på någon annan linje, men jämför du med 9an är detta a piece of cake, samt att man får syssla med det man tycker är kul. I ettan läste vi svenska, matte, engelska, idrott och frisör. Och nu i tvåan läser vi religion, naturkunskap, samhällsvetenskap, historia, frisör och även makeup. Eftersom att linjen i grunden inte är högskoleförberedande utan yrkesförberedande är tanken att man ska bli frisör om man går den. Vilket jag också tycker att man bör vilja om man väljer den eftersom att man lär sig allt som berör frisöryrket. Det fina med det är att man får lära sig allt från grunden och man behöver inte ha någon erfarenhet alls förutom viljan att lära sig och utvecklas.

När jag sökte låg intagningspoängen på 230 och det förändras från år till år så det är nog lite svårt att svara på, men mitt tips till dig är att plugga, plugga, plugga, för i slutändan kommer det vara värt det! I början på ettan fick vi lära oss grunderna för klippning och därav klippa på docka, men även ta in kunder då och då för att träna på det vi hade lärt oss. Utöver det höll vi på med långhårsuppsättning, föning, clipslockar, fönvågor och styling på varandra. 

Jag skulle absolut rekommendera linjen om du vet i ditt hjärta att frisör är någonting du brinner för och att du vill utvecklas i takt med trender och arbeta med dina händer. Det är även påfrestande för kropp och leder så om du har mycket problem med rygg, axlar, nacke eller knän så ta med det i ditt övervägande. Tänk på att det finns väldigt många som är passionerade för just detta skapande så se till att det är något du verkligen vill :). 

Det absolut roligaste med yrket är att få göra människor nöjda, samt att se förändringar vare sig de är stora eller små. Att få skapa och vara nytänkande med både färg och klippning ger en så mycket att det inte går att beskriva. Varje gång man får hjälpa någon får man den där nykära känslan i magen. Personligen kan jag inte komma på något som är tråkigast men det finns saker som är lite mer krävande och som ibland under vissa förutsättningar kännas komplicerade och det är till exempel permanent, men med övning så är allt genomförbart och som jag brukar säga. Lite slit lönar sig alltid. 

Och till sist, tack så mycket! Hoppas det hjälpte lite, kram :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Be nice:

Trackback
RSS 2.0